Сайт joomix.org
Team

فراموشی، افزایش حافظه و سیر سریع در زمان به صورت بعد از هیپنوتیزمی ـ آمنزی یا فراموشی

یک نشانه ی اختصاصی و مهم از افرادی که در خلسه ی هیپنوتیزمی خیلی عمیق قرار گرفته اند، در کنار شکل ظاهری قیافه آنان، پس از خروج از خلسه هیپنوتیزمی، فراموش کردن تمام اتفاقاتی است که برای وی در زمان استقرار در خلسه اتفاق افتاده بودند. این فراموشی هم می تواند کامل و هم جزئی یا قسمتی بوده باشد. این فراموشی گاهی انتخابی است، به این معنی که سوژه در بیان خاطرات خود به هیپنوتیزور ، بعضی از قسمتها را فراموش یا نادیده قرار می دهد، ولی زمانی که افراد دیگری در این زمینه از او پرسش می کنند، به آنها جواب می دهد. این مشاهدات این تردید را بر می انگیزد که آیا این فراموشی واقعی بوده و یا سوژه قصد گول زدن دیگران را داشته است. در برخی از موارد دیگر، فراموش شدن تلقیناتی که توسط هیپنوتیزم درمانگر به بیمار یا سوژه داده شده، شایسته است که فراموشی دوران خلسه تلقی شود، چه در برخی از موارد دیگر، سوژه تمام آنها را به خـاطر می آورد. [در سال 1979 کیلشتروم و اوانـس تــحقیقات گسترده ای را در زمینۀ آمنزی ــ به طورکلی ــ منتشر کرده اند.]


همچنین در بنیانهای نظریه پردازی در این زمینه اختلافات زیادی وجود دارد، ولی آنچه که تمام پژوهشگران در بیان آن هم عقیده هستند این است که این فراموش، مشابه و یکسان با فراموشی عادی نیست (هیلگارد، اورن 1966)، تا حدی که برخی از صاحب نظران به چشم محصول یک تلقین ــ چه مستقیم و چه تلویحی ــ به آن نگریسته اند و یا آنرا نوعی از گسستگی ذهنی پنداشته اند. کلاین با اصرار این پدیده را از نیازهای پسیکودینامیک سوژه تصور می کند و رایت آنرا با توجه خاص به رابطه بینا بینی سوژه و هیپنوتیزور تفسیر می کند.


هیپرمنزیا = افزایش حافظه= حدّت حافظه

در میان پدیده هایی از هیپنوتیزم که بسیار شگفت انگیز هستند، هیپرمنزی یا قدرت به یادآوری تعداد زیادی از خاطرات با جزئیات آنهاست که در تعداد اندکی از افراد این استعداد یا قابلیت دیده
می شود. فردی که به خلسۀ هیپنوتیزمی عمیقی رسیده، ممکن است کاملا بتواند اسامی کلیه همکلاسان خود را در سال اول ابتدائی و مشخصات دقیق کلاس از جمله ویژگیهای در و دیوارهای آنرا بیان کند. او می تواند شعرهایی را بخواند که دهها سال پیش در کلاسهای دبستانی و کودکستانی آموخته و بعد از آن هم هرگز آنها را تکرار نکرده است. از یک خانم مدیر 40 ساله سئوال شد که آیا در دوران دانش آموزی هرگز یک سخنرانی را در مراسم پایان سال انجام داده است؟ او جواب داد که وی به عنوان شاگرد ممتاز، در مراسم فارغ التحصیلی هشت ساله دوره ابتدائی، نطق یا خطبۀ فارغ التحصیلی را اجرا می کرده است.


با کوشش زیاد آگاهانه، او حتی نتوانست عناوین و یا مختصری از مطالب این سخنرانی ها را به خاطر بیاورد. زمانی که او در شرایط خلسه هیپنوتیزمی قرار گرفت و در سیر قهقرایی در زمان به سال هشتم و مراسم فارغ التحصیلی رسید و طبق معمول و مرسوم از او خواسته شد که برای ایراد نطق فارغ التحصیلی به روی صحنه برود، او پس از لحظه ای شروع به بیان یک سخنرانی 15 دقیقه ای کرد که برای یک دانش آموز باهوش 14 ساله و مراسم فارغ التحصیلی کاملا جالب و مرتبط به نظر می آمد. هیچگونه تردیدی و اشتباهی در کلام او و چگونگی اجرای او مشهود نبود. طبیعت وخصلت جملات و ارتباط اختصاصی و منطقی آنها با موضوع مورد بحث به صورتی بود که اصلا قابل تصور نبود که خیال کنیم که او این مطالب را در همان جلسه جعل کرده و یا اینکار را به خاطر خوشنود کردن هیپنوتیزور انجام داده است. پس از اینکه این خانم مدیر از خلسۀ هیپنوتیزمی خارج شد، او قادر نبود که حتی قسمتی از این سخنرانی مفصل را به یاد بیاورد و بیان کند.در یک مورد دیگر یک نوازنده 30 ساله پیانو، در یک محفل هنری در شرایط خلسه پشت پیانو قرار گرفت و به خواهش یکی از استادان سالهای قبلش به نواختن قطعاتی مشغول شده که در اولین رسیتال خود در 13 سالگی- 17 سال پیش- آنها را اجرا کرده بود. پیش از اینکه هیپنوتیزم شود و پس از آنکه از خلسه هیپنوتیزمی خارج شود، او با تمام دقت و کوششی که کرده بود، نه توانسته بود که توالی قطعات را به یاد بیاورد و یا آنها را اجرا کند[1].



1 - مطالب زیر از صفحه 226 ترجمه فارسی کتاب روح های تسخیرشده اثر دکتر ویلیام سارجنت- روانپزشک و دبیر سابق انجمنهای روانپزشکی جهان- عیناً برداشت شده است:یکی از پدیده های بسیار جالب و مبهم که بسیار مورد بحث قرار گرفت، جریان خانم روزماری براون، در لندن بود. این خانم با صداقت و بدون قصد شهرت طلبی یا کلاهبرداری باور می کرد و بیان می داشت که با روحهای موسیقی دانان بزرگی مانند بتهوون، برامس، شوپن، شوبرت، و لیستز تماس دارد و ارواح این هنرمندان قطعاتی را که پس از مرگ سروده اند، از طریق ارتباطات روحی به او دیکته می کنند. قطعاتی از موسیقی در سطح بسیار بالا و مشابه با زمینه سایر آثار آنها که توسط این خانم به عالم هنر ارائه گردید، تحسین و تعجب آنان را بر می انگیخت.این خانم در ابتدای جوانی کمی موسیقی آموخته بود، ولی پس از ازدواج به علت انبوه مشکلات زندگی، سالها بود که موسیقی ر ا به کنار گذاشته بود. توجیه نحوه ایجاد و ارائه این شاهکارهای هنری بسیار مشکل و بحث انگیز بود. شاید قانع کننده ترین توجیهات مربوط به «رزالیند هیوود» بود که تصور می کرد: «در بعضی از هنرمندان، محرومیتها و شکستها باعث می شود که در ذهن آنان مراکز خودکاری به ایجاد و ابداع آثار و شاهکارهایی بپردازند که بیشتر و در ماوراء ظرفیت روحی آنان قرار دارد.» «مترجم»


با تشکر و سپاس از همراهی شما با وبسایت هیپنوتیزم ایران
همیشه با مطالب جدید در انتظار شما هستیم
من دکتر جمالیان هستم
و بازدید از کارنامه کاری اینجانب که حاصل سالها تحقیق و فعالیت اینجانب در زمینه هیپنوتیزم و روان درمانی می باشد باعث خرسندی است.

برای مشاهده می توانید از منوی وبسایت قسمت معرفی استفاده نمایید.

Jasmine Rose Profile

دکتر رضا جمالیان

با سلام در وبسایت هیپنوتیزم ایران تلاش بر بهبود و ارائه دستاورد های و تجربیات اینجانب در زمینه هیپنوتیزم درمانی و علوم مرتبط شده است.
امیدوارم همیشه همراه ما باشید.
 
создание веб сайтов в Коростене